Kudy k legálnímu obrázku na internetu?
Znáte to? Píšete texty na firemní webovky a potřebujete vhodný obrázek k doplnění. Žádný problém! Je tu přeci Google, tam nějaký ten obrázek vyhledám a jsem bez starostí. Je to v pořádku?
Není. Při tvorbě obsahu na web bychom měli dodržovat jistá pravidla. Jedním z těchto pravidel je také dodržování autorských práv, chceme-li tedy využít obrázky z cizích zdrojů, jsme limitováni autorskými právy či licenčním ujednáním. Vezmeme-li toto v úvahu, zbyde nám několik málo cest, jak obrázky legálně získat.
1. Mít vlastní
Pokud nejste šikovný fotograf nebo nejde o profesionální produktové fotografie, bývá tato cesta málokdy vhodná. Ano, máte plná práva a nemusíte se bát obrázky použít. Často jde však o nekvalitní fotografie, pořízené ve spěchu a nejlépe mobilním telefonem. Taková typická domácí "produktová fotografie" bývá tmavá, rozmazaná, rozměrově malá nebo obsahuje rušivé objekty, mající s produktem pramálo společného (např. při focení produktu doma na stole).
Výsledkem je obrázek, kterým zákazníka spíše odradíte, než navnadíte.
Pokud přeci jen preferujete vlastní tvorbu, doporučil bych přečíst si článek o tvorbě produktových fotografií v improvizovaném ateliéru.
2. Vševidoucí Google
Ano, o pár řádků výše jsem tuto možnost hanil, přeci jen tu ale malá skulinka je. Google podporuje vyhledávání podle licencí, chcete-li tedy využít obrázek pro komerční účely, je nutné to Googlu sdělit pomocí vyhledávacích nástrojů.
Pamatujte však, že ani přes tento vyhledávací parametr nemáte 100% jistotu, že obrázek můžete použít! Pro komerční využití může být označen také obrázek, který je určitým způsobem zalicencován. Můžete jej tedy použít, ovšem za určitých podmínek - nejčastěji při uvedení autora a znění licence.
Využít teoreticky můžete i obrázky chráněné autorskými právy, zde ale budete potřebovat písemný souhlas autora.
3. Placená fotobanka
Výhodou je, že ve fotobance si musí vybrat každý. Fotobanky obsahují tisíce a tisíce fotografií všech možných i nemožných objektů, lidí, zvířat apod. Opravdu zde naleznete vše. Počínaje detailem zapálené sirky až po nákresy raketoplánu.
Pro firmu chrlící desítky propagačních materiálů se jedná o nejlepší cestu, jak přijít k obrázkům. Běžného smrtelníka při pohledu na ceny za jeden obrázek či za placené členství jen přejde chuť. Pokud fotobanka nedovoluje zakoupit obrázky jednotlivě (zpravidla stokoruny za 1 kus), nabídne Vám možnost ročního či měsíčního členství. Ceny se pohybují od stovek (měsíčně) až po tísíce euro (ročně), nicméně v tu chvíli si můžete obrázků stáhnout kolik je libo.
Typickými zástupci jsou iStockPhoto, z českých PixMac nebo Fotobanka.
4. Fotobanka zdarma
Existují skupiny fotografů, kterým se politika a hlavně ceny placených fotobank nelíbí, a jelikož sami dříve řešili kde vzít obrázky pro komerční použití zdarma, vyřešili to po svém - založili vlastní fotobanku a zpřístupnili ji všem zdarma. Tyto fotobanky jsou nejlepším zdrojem obrázků pro malé podnikatele. Nemají tak široký výběr jako placené fotobanky, ale velice často narazíte na fotografii, vystihující vše, co požadujete.
Obrázky z těchto fotobank využíváme ostatně i my v našem projektu. Konkrétní fotobanky zdarma jsem již rozebral v tomto článku.
Dosud nebyl přidán žádný komentář, buďte první!