Proč (ne)mít více firemních webovek?
Základní myšlenka se zdá jako správná. Když budu mít více webů se správnými informacemi tak rapidně zvýším šanci, že se zrovna mé webové stránky zobrazí na dotaz ve vyhledávačích, no a když se mi zadaří pořádně, mohu tam být rovnou i vícekrát.
Problém u této myšlenky není však jen jeden, je jich několik.
Finanční a časová náročnost
Většina malých podnikatelů má při troše štěstí čas sotva na jeden firemní web, natož hned na několik. Představte si, že práci jež odvádíte na jednom firemním webu budete násobit jednou, dvakrát, třikrát,...to asi nepůjde viďte?
Web jako komunikační kanál nemá smysl, pokud neposkytuje kvalitní informace. Ještě jednou: KVALITNÍ informace. Na první pohled plné firemní stránky nemusí automaticky znamenat, že se jedná o úspěšné stránky. Jak přesně máte tvořit obsah Vám nikdo nepoví, důležité je znát svého zákazníka a psát obsah tak, aby byl srozumitelný a užitečný právě pro něj. A takový obsah zabere hodně času a peněz.
Teď si přestavte, že udržujete hned několik webů zároveň, jak je doplňujete a aktualizujete. Stojí to za tu námahu? Máte změřeno kolik zákazníků Vám chodí přes jednotlivé domény?
A jdeme dál. Co třeba reklama. Jste ochotni platit tisíce za reklamu na více webů?
Více firemních webů může vzniknout tak trochu i nedopatřením. Jako ukázkový příklad uvedu jednoho z našich zákazníků, říkejme mu třeba pan Novák. Pan Novák si v průběhu několika let zřídit postupně několik webů, přičemž ke každému z nich se dostal skrze obchodníka či "supervýhodné akční nabídky". Než ale vymění starý web za nový, chtěl si ověřit, že nová společnost mu vytvoří kvalitní web. Proto jej nechal zřídit na nové doméně, aby časem mohl porovnat výkon starého a nového. Po čase, ale zapomněl a opět přišla faktura na udržení "nového" webu, tak ji zaplatil a ejhle, platí pravidelně dva weby.
Duplicita obsahu
Před chvílí jsme si trochu povídali o náročnosti tvorby obsahu. Možná Vás hned napadlo, že vše jednoduše obejdete a obsah dáte na všechny weby stejný, lidem je přeci jedno kde si ho přečtou. To je ale chyba. Google těžce penalizuje duplicitní obsah a to způsobem, že pokud budete tyto praktiky uplatňovat opravdu ve velkém, dostanete na doménu penalizaci a svůj byznys místo posílení spíše zabijete. Pro doplnění bych rád dodal, že pro penalizaci není třeba kopírovat celý web, stačí i jeho části.
Dělení Page Ranku
Více domén znamená, že se budete také muset svědomitě starat o distribuci jednotlivých Ranků (sRank, PageRank, AlexaRank). Také je potřeba říci, že jednotlivé weby mezi sebou budou bojovat i ve výsledcích vyhledávání, jelikož budou obsahovat pravděpodobně stejný obsah. Těžko se také budou shánět zpětné odkazy na jednotlivé domény, obzvlášť pokud se jedná o hodně specifický obor podnikání.
Matení zákazníka
V dnešní době si lidé vyhledávají dodavatele služeb či produktů víceméně pouze metodou porovnávání. Zadají dotaz do vyhledávače, rozkliknou si několik výsledků z první strany a porovnávají nabídky. Řekněme, že na první stránce se umístí Vaše dva weby. V tu chvíli zákazník rozklikne dvě identické nabídky od jedné firmy, které jsou na různých doménách, jiného vzhledu, ale od jedné firmy. Tento problém může velmi rychle vést ke zmatení zákazníka nebo ještě hůř k nedůvěře ve Vaši značku či společnost.
Mám více webů, co mám tedy dělat?
Je nesmysl zkoušet "zabít" konkurenci několika verzemi webových stránek. Radši si udělejte jedny kvalitní stránky, než několik, u nichž vlastně ani neznáte doménu, jen platíte faktury a vystavujete se riziku postihu od vyhledávačů.
Jediné rozumné východisko je tedy vybrat nejsilnější doménu (pravděpodobně ta první) a na ní nechat spuštěný web. Ostatní domény nemusíte nutně rušit, zrušte pouze obsah, hosting a všechny udržovací poplatky, které z Vás jen ždímají peníze pro nic. Takto vyčištěné domény jen přesměrujte pomocí HTTP kódu 301 na Vaši hlavní a jedinou doménu, kterou jste si nechali. Tím zajistíte, že pokud bude někde tato doména uložena a někdo na ni klikne, dostane se stejně k Vám. Problém vyřešen.
Dosud nebyl přidán žádný komentář, buďte první!